Antwerpen heeft het eerste tankstation voor groene waterstof waar zowel auto’s als schepen terecht kunnen. Ook heeft het snellaadpunten voor elektrische auto’s en heeft het een eigen waterstoffabriekje. Het alles-in-een-station moet de haven van Antwerpen op de kaart zetten als hub voor de duurzame energie van de toekomst.
Het station voerde deze week de eerste tankbeurt uit voor een auto. Binnenkort volgen ook schepen, die bij het station kunnen ‘bunkeren’, zoals men tanken voor schepen noemt. In mei kan iedereen met een waterstof of elektrische auto terecht bij de hub. Het bedrijf CMB.Tech is initiatiefnemer en financiert de operatie; Ekinetix bouwt het waterstofstation
Groene waterstof tanken
Het is het eerste waterstoftankstation dat zijn eigen, groene waterstof produceert. De zes tankstations die Nederland rijk is, leveren doorgaans grijze waterstof, gemaakt met aardgas. Dit is goedkoper, maar slecht voor het milieu; er komt immers CO2 vrij bij aardgasgebruik, ook als je er waterstof van maakt. Een waterstoffabriek met een capaciteit van 1,2 megawatt maakt duurzame brandstof uit groene stroom, opgewekt rond de haven.
Met een vermogen van 1,2 megawatt kan een fabriek ongeveer 480 kilo waterstof per dag produceren. Een kilo waterstof is genoeg om in een auto 80 tot 100 kilometer te rijden, en in een tank past zo’n zes kilo waterstof. Er is in principe dus genoeg duurzame brandstof beschikbaar om tientallen auto’s te bedienen. Gezien het beperkte aantal auto’s, schepen en vrachtwagens dat op waterstof rijdt zou het kunnen dat er soms overproductie van waterstof is.
Groene stroom voor waterstof
Het slimme is dat de fabriek produceert als er een overproductie van stroom is. Deze is dan heel goedkoop, waardoor de kosten van de groene waterstof meevallen. Als er niemand is om de waterstof te tanken, kan het in opslagtanks worden gestopt. Deze kunnen dan getransporteerd worden naar andere plekken waar behoefte is aan groene waterstof. Door goedkope stroom te gebruiken daalt de prijs van groene waterstof, en dat is hard nodig want voorlopig is het nog vele male duurder dan waterstof gemaakt met aardgas.
Het tankstation is een eerste wapenfeit voor Antwerpen, in de groene productie en levering van deze brandstof. In Nederland zijn veel plannen voor waterstoffabrieken, maar slechts een kleine fabriek (1 megawatt) is sinds 2019 operationeel.